lördag 12 februari 2011

Richelle Mead - Spirit bound

Rose har återvänt till St Vladimirs academy för att slutföra sin examen och bli väktare. Hennes tripp till Sibirien var utan framgång då Dimitri överlevt hennes dödsstöt. Resan var dock inte fruktlös utan Rose har nu kunskap om att det kan gå att återställa en Strigoni till den mänskliga gestalt han eller hon var innan förvandlingen. Rose information är knapphändig och för att få mer klarhet måste hon ta sig in i ett ointagligt moroifängelse för att befria Victor. Victor som utsatte hennes bästa vän Liisa för tortyr och plågor. Med hjälp av sina vänner lyckas Rose befria Victor men efter det eskalerar den ena händelsen efter den andra och allt blir kaos.

Spirit bound är del 5 i Vampire academy serien. Handlingen är lite förutsägbar i början men fram emot mitten börjar alltmer oväntade händelser att inträffa. Slutet är gastkramande och det gäller att du har sista delen i serien nära till hands. Richelle Mead är den första som lyckas omvandla en person (Roses stora kärlek Demitri) från människa till vampyr och sedan tillbaka igen. Med andra ord hon dödar av hjälten och låter honom sedan återuppstå tack vare magins odefinerade lagar. På något konstigt vis tycker jag detta är okej, men jag anser att Dimitri inte faller tillbaka i det fack jag hade inom innan omvandlingen.

Boken är okej och jag gillar den bättre än de två senaste. Förhoppningsvis blir den sista delen i serien lika bra.

Betyg: 5

Förlag: Penguin Books
Sidor: 496
Utgiven: 2010
Genre: urban fantasy, ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...