söndag 6 februari 2011

Jules Verne - En världsomsegling under havet

Jules Verne har skrivit många äventyrsromaner och många av dem är dag betraktade som klassiker.

En världsomsegling under havet handlar om Kapten Nemo och han fartyg Nautilus och deras seglingar genom världshaven. Historien berättas genom professor Pierre Aronnax ögon då han och två andra personer hamnar på Nautilius genom olika händelser. Aronnax får tillsammans med Kapten Nemo uppleva många äventyr när de seglar fram under ytan. De besöker bl.a. sydpolen där Kapten Nemo som första människa sätter sin fot. De stöter också på Atlantis, jättebäckfiskar och går på jakt i Crespoöns undervattens skogar.

Boken skrevs 1870 men jag tycker språket fungerar riktigt bra i modern tid. Verne har ett mycket beskrivande språk och han använder sig av en blandning av fantasi och vetenskap för att beskriva de världar som existerar under havets yta. Det är fascinerande att veta att Vernes skapelser låg så långt före sin tid dvs. att mycket av föremålen och maskinerna som han själv skapat senare ska uppfinnas i verkligheten. Jag lyssnade mig igenom berättelsen vilket jag tror gör den bättre då berättelsen stundom blir lite långtråkig. Torsten Wahlund gör ett bra jobb. Boken har två uppföljare, Den hemlighetsfulla ön och Kapten Grants barn.

Betyg: 5

Uppläsare: Torsten Wahlund
Speltid: ca 9 h
Förlag: Grammafon Barnmedia
Utgiven: 2009 (1870)
Genre: roman, ungdom, science fiction

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...