måndag 12 augusti 2013

Frédérique Deghelt - Dagarna med farmor

"Böckerna blev mina älskare, med dem bedrog jag din farfar"

Man måste bara älska omslaget till den här boken, en strålande idé och väl utförd av fotografen. Detta och baksidans text fick mig att direkt boka den på biblioteket. Baksidan förtäljer om Jade förhindrar att hennes åttioåriga farmor, Mamoune hamnar på ett ålderdomshem.

Till en början är det mycket svårt att komma in i sammanhanget. Kapitlen växlar mellan farmodern som pratar ur jag form och barnbarnet Jade som berättas i tredje person, kapitlen är dessutom korta och punktformiga vilket förstärker förvirringen. Jag gillar idén med att farmodern och Jade har en del i  boken men det hade varit bättre att ge dem lite längre kapitel och att båda berättats ur jag perspektiv.

Handlingen är bitvis mycket rörig framförallt på grund av språket, vissa avsnitt älskar jag t.ex. när farmodern berättar om sin träff med greven eller om kriget men för övrigt är det förvirrade monologer och dialoger. Det är svårt att känna engagemanget för karaktärerna när kapitlet blir korta. Jag gillar tanken i boken och den gräver sig djupt in i mitt huvud (jag tycker inte det oväntade slutet var nödvändigt) och jag grubblar över om det är rätt att stänga in våra föräldrar i ett ålderdomshem när de inte kan klara sig själva. De har fostrat och tagit hand om oss från spädbarn till vuxen ålder är det inte dags att vi betalar igen vad de givit oss?

Betyg: 4

Förlag: Lind & co
Sidor: 283
Utgiven: 2013
Författarland: Frankrike
Köp den här: adlibris, bokus
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...