torsdag 27 december 2012

Janne Teller - Om det var krig i norden

Jag hittade denna lilla bok via ett tips på bokbloggar.nu. Boken är formad som ett pass och innehåller bara ett fåtal sidor. Det är en upplysande bok om hur det är att komma till ett främmande land som flykting. Perspektivet är att Sverige blivit en diktatur och att människor flyr för att finna sin frihet, men möts i andra länder av främlingsfientlighet och utanförskap.


Jag mår dåligt av att läsa den här boken och tänker om det skulle hända, skulle detta bli min verklighet. Det här är en bra bok att diskutera i klassrummet. Den går snabbt att läsa och även eleven som inte tycker om att läsa kommer engagera sig. Boken är framförallt riktad till ungdomar.


Betyg: 5

Förlag: Lilla piratförlaget
Sidor: 59
Utgiven: 2012
Författarland: Danmark
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...