torsdag 14 juli 2011

Ninni Schulman - Flickan med snö i håret


I den värmländska staden Hagfors hittas en flicka mördad i källaren vid en sommarstuga. Ingen tycks känna vid flickan och polisen står utan ledtrådar. Tidigare har sextonåriga Hedda försvunnit efter en nyårsfest. Poliserna Petra och Christer tar sig ann fallen och det visar sig att Hedda haft en hemlig romans. Journalisten Magdalena är återinflyttad från Stockholm. Hon hoppas få en nystart efter en jobbig skilsmässa. Hon blir intresserad av fallen med flickorna vilket leder henne in på ett helt annat sidospår.

Flickan med snö i håret är en fantastisk debut av Ninni Schulman. Jag brukar anse att den svenska deckarvärldens böcker liknar varandra till tristess, men Schulman har lyckas få mig intresserad genom hela berättelsen. Faktorer som påverkar är att den är kort och uppläsaren Angela Kovács är kanon. Boken har en bra balans mellan familjeliv och mordgåtor att den utspelar sig i Värmland och att flera städer tas upp som jag själv passerat eller bott i förstärker intresset. I boken finns det en polis vars handlande får mitt blod att koka och väcker frågan om vem som kommer först familjen eller att fånga en mördare.

Betyg: 6

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 13 h
Uppläsare: Angela Kovács
Författarland: Sverige
Utgiven: 2010
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...