torsdag 17 juni 2021

Review: Alicia Månstjärna och den femte pelaren

Alicia Månstjärna och den femte pelaren Alicia Månstjärna och den femte pelaren by Nils-Petter Löf
My rating: 3 of 5 stars

Det går inte att komma ifrån alla likheter denna bok har med Rowling's och mina ögonbryn reser sig högre och högre ju längre i fram i boken jag kommer. En föräldralös flicka som bor ensam med sin morbror, flickan vet inget om sina föräldrar då morbrodern inte vill prata om dem. Flickan blir inbjuden till en skola och på skolan tävlar eleverna mot varandra i respektive elevhem. Det finns såklart olikheter t.ex. att Alicia är vampyr och barnen på skolan mixas elever med olika egenskaper t.ex. vampyrer, varulvar, troll och älvor. 

Detta till trots så är boken ok, språket är inte på samma nivå som Rowling men jag följer ändå med och tycker den är intressant och bitvis spännande. Jag skulle säga att det är för lite yngre åldrar, ungefär som De vises sten. Jag kommer inte läsa vidare i serien utan tänker att detta blir en bra bok/serie som jag och döttrarna kan läsa tillsammans. 

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...