måndag 29 september 2014

Robin Hobb - Dragon haven

Jag älskar att Robin Hobb nu fortsätter handlingen kring draken Tintaglia i en ny serie som tar vid efter Fools fate. Jag avskydde  The Tawney man serien och trodde då att jag fått gett upp denna underbara författare. Men hon kommer igen och det med stormsteg. Åter finner jag mig sväva iväg till hennes magiska värld med nykläckta drakar och en gnutta magi.

I förra boken fick vi se hur de icke glamourös inledning där vackra och starka drakar tränger ut ur sina kokonger. Istället är det försvagade och missbildade drakar som visar sig och som inte alls kan liknas vid sina magnifika legender. Drakarna överges snart till ett grymt öde genom att bli beroende av att människor jagar åt dem, många dör pga sjukdom eller sina missbildningar. Snart blir tillvaron för svår och frivilliga personer ger sig iväg uppströms med drakarna för att hitta ett bättre hem och kanske till och med hitta den legendariska staden Kelsingra. I denna bok får vi se hur deras resa fortgår och hur intrigerna tätnar.

Betyg: 8

Förlag: Harper Voyager
Sidor: 560
Utgiven: 2011
Bokus
Författarland: USA
Ålder: > 14 år
Genre: fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...