tisdag 25 mars 2014

Kerstin Thorvall - När man skjuter arbetare

»I nöd och lust, hade Hilma sagt. Fast lusten var nog slut för hennes del. Alltså fanns bara nöden kvar.«

En läroverksadjunkt från södra Sverige kommer till Tärnaby i norr och träffar en tolv år yngre småskollärarinna. Den charmante Sigfrid och den blyga Hilma blir förälskade och gifter sig. Men Sigfrid har en hemlighet, något som han och hans familj valt att inte berätta för någon. Sigfrid är mentalsjuk och får egentligen inte gifta sig och skaffa barn. Sjukdomen gör honom både manisk och våldsam, vilket Hilma får uppleva redan på bröllopsnatten. Paret får en dotter och Hilma måste skydda även henne från Sigfrids övergrepp.

Kerstin Thorvalls gripande berättelse är baserad på hennes egen mors levnadsöde och handlar om en kvinnas svåra liv vid en mentalsjuk människas sida. Källa: Adlibris

I helgen var det återigen dags för en bokcirkelträff här hemma i Örebro. Totalt var vi fem ur cirkeln som träffades vid Södra vattentornet för en mumsig brunch och en analys av Thorvalls bok. Vi var i överlag lite besvikna över att författaren inte lyckats med att förmedla Himla bra, hon är känslolös och svår att komma känna sympati för. Jag valde att lyssna på boken vilket förhöjde känslan av att befinna sig i 1920-30 talets Sverige, framförallt därför att uppläsaren gjorde ett mycket bra jobb. Jag har tidigare inte läst något av Thorvall men utifrån mina cirkelvänner finns det mer och bättra att hämta från denna författare framförallt de två fortsättningarna på detta verk. Jag känner dock att mitt intresse för denna författare inte väckts utan kommer rikta mig mot något nytt i bokhyllan. Till nästa träff ska vi läsa Fjärilseffekten av Karin Alvtegen.

Förlag:Bonnier audio
Speltid: 9 h 45 min
Uppläsare: Gunilla Nyroos
Utgiven: 2000 (1993)
Författarland: Sverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...