onsdag 17 juli 2013

Sören Wibeck - Ett land två folk

 Det här blev en fantastisk bok utifrån att jag nu har en djupare förståelse och insyn i för Israel, Västbanken, Palestina, Gaza och konflikterna kring platserna. Jag förstår hur händelser i historien ledde fram till staten Israels bildande och de krig som därefter följde. Jag hade aldrig Palestinasjal i skolan eller på fritiden då jag inte visste helt vad den stod för. Nu vet jag mer kring konflikten och skulle inte köpa en Palestinasjal då det är en svår konflikt att välja sida på, då båda sidor har berättigade synpunkter och samtidigt har båda sidor gjort misstag.

Det är hemskt att läsa hur den judiska befolkningen har förföljt, utvisats och mördats genom historien. Jag har själv besökt koncentrationslägren Bergen-Belsen och Auschwitz. Vi svenskar gjorde en hedransvärd hjälteinsats med de vita bussarna men vi klarade inte av att assimilera och stötta de judar som anlände med dessa bussar och via andra flyktingvägar. För mer info kring detta läs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz.

Wibeck gör ett god insatts i att vara neutral men det lyckas inte till hundra procent då jag anser att Israel får mer utrymme. Boken är mycket väl genomarbetad och författaren gör en kronologisk redogörelse över Israel och Palestinas historia. Texten är pedagogisk och det är lätt att komma ihåg fakta och namn då Wibeck upprepar och väver in allt på ett skickligt sätt.
 
Betyg: 7  (Superb)

Förlag: Historisk media
Sidor: 384
Utgiven: 2009
Köp den här: adlibris
Författarland: Sverige
Genre: facklitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...