lördag 16 februari 2013

Maja Hagerman - Spåren av kungens män


Spåren av kungens män vann Augustpriset för fackböcker 1996, med motiveringen:

"Maja Hagerman har på ett lysande sätt sammanfattat resultatet av ny forskning kring ett av de mest fascinerande skeden i vår tids historia: brytningen mellan hedendom och kristendom. Beskrivningen av hur kungens män kristnade Sverige är sammanvävd med enandet av landet. Hagerman gör ny kunskap tillgänglig en vederhäftig och fantasieggenade skildring av Sverige för tusen år sedan."



Jag har inte gjort denna ljudbok rättvis då min hjärna ständigt seglar iväg till vardagens bekymmer och jag därmed missar flera moment. Maja Hagerman gör en tapper och inspirerande insats i att förklara och gestalta den tid i Sverige som inte finns med i historieböckerna. Den riktar sig framförallt för den tid innan det fanns skrifter som kunde berätta en historia. Källmaterialet är hämtat från arkeologiska utgrävningar och tolkningar av de fynd som hittats.  Jag har sedan tidigare läst hennes mästerverk Försvunnen värld som blev en hitt under läsåret 2012. Jag ser många kopplingar till Spåren av kungens män och mer kunskap fastnar tack vare att det blir en upprepning. Det låga betyget är mitt eget fel då jag har svårt att fokusera till 100 %. Jag hoppas att någon av er andra läsare kan göra den mer rättvis. 

Betyg: 6

Förlag: Pan hörböcker
Speltid: 14 h 40 min
Uppläsare: Maja Hagerman
Utgiven: 2007
Författarland: Sverige
Genre: historisk facklitteratur
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...