fredag 28 december 2012

Justin Cronin - The twelve

Detta är fortsättning på Justin Cronins fantastiska bok The passage. Jag var oerhört rädd att öppna denna bok då dess föregångare är en av de bästa böckerna jag läst. The Passage är en av få böcker som fått högsta betyg på min blogg.

The Twelve tar vid några år efter händelserna i The Passage, jag vill inte gå in på detaljer utan lämnar dem till läsaren. Uppföljaren är bra och efter vissa tveksamheter njuter jag för fullt av innehållet. Önskar att jag läst på om karaktärerna lite mer innan då författaren är skoningslös i att inte ge återblickar.

Det som gör att denna bok inte når högsta betyg är att författaren faller in i den klassiska postapokalyptiska genren. I den första boken var det unika att läsaren fick vara med om utbrottet och sedan hoppa ca 100 år i framtiden. Inga förklaringar gavs till ur farsoten spreds över länderna, hur människor gjorde för att överleva eller vad som hände. Hundra år senare befinner vi oss i en koloni som kämpar för sin överlevnad. Det är detta som gör boken så unik, att jag som läsare måste använda hjärna och fantasi för att fylla i tomrummer, jag älskar det! I the Twelve får läsaren ta del av de saknade åren, samtidigt fortsätter också händelserna kring huvudkaraktärerna. Här tappar författaren lite magi genom att inte tillföra något nytt till genren utan kör på traditionella bitar när det gäller den postapokalyptiska genren.

Nu gäller det att lägga alla händelser på minnet då den sista delen i trilogin först kommer ut 2014.


Betyg: 9

Förlag: Orion
Sidor: 592
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Genre: postapokalyptisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...