söndag 21 oktober 2012

Liza Marlund - Du gamla, du fria


En ung småbarnsmamma hittas död. Hon är det fjärde offret på kort tid. På Kvällspressen anar man en seriemördare, något som Annika Bengtzon avfärdar som vilda fantasier. Hennes man Thomas blir under en konferens i Nairobi kidnappad tillsammans med sex personer från olika delar av Europa.

Samtidigt som kvinnomorden blir allt fler, och misstankarna om en seriemördare börjar ta form även hos polisen, dras Annika in i ett våldsamt kidnappningsdrama som skakar både Europa och Östafrika.
Källa: Bokus

Jag är mycket besviken över Marklunds bok, hennes förra Under solen fick stående ovationer. Du gamla, du fria startar bra med att berättelsen är uppdelad mellan Thomas och Annika dvs. att de återger sin sida, men i längden blir handlingen tradig och ointressant. Jag börjar också reta mig på Annika Bengtzon som alltid verkar sig själv först i alla jobb och familjesituationer. Spåret mot Afrika är intressant och det är bra att någon författare lyfter ett ämne som annars verkar ligga i glömska. För övrigt är boken ett stort sömnpiller, tur att det är någon annan som läser upp den annars skulle jag somna över dammsugaren.

Betyg: 4

Förlag: Pirat audio
Utgiven: 2011
Speltid:11h 37 min
Författarland: Sverige
Uppläsare: Eva Röse
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...