söndag 16 september 2012

Anna Jansson - När skönheten kom till bro


Medeltidsveckan pågår i Visby. I Sankt Clemens ruin har ett hemligt teatersällskap intagit scenen nattetid. En dubbelgrav från 1100-talet där en ung kvinna och en äldre man vilar står i centrum. Paret har brutalt blivit mördade, nedhuggna i sömnen. Historien upprepar sig i teaterföreställningen. För att bli invigd måste Malva, sexton år, tillbringa natten i graven och sedan ta sig ut av egen kraft. Källa: Nordstedt

Det var min mor som gav mig Anna Janssons debutbok Stum sitter guden. Mamma tycker om deckare och tyckte det var intressant att författaren nästan har mitt namn och att hon är Örebroare. Sedan dess har jag köpt och läst samtliga av Janssons böcker och har därmed följt Maria Werns liv genom mödor och lycka. När skönheten kom till Bro är intressant utifrån att författaren går in liverollspel. Min sambo spelar rollspel (inte live) med sina vänner. Dock tycker jag att boken inte går tillräckligt långt i sina förklaringar vad rollspel egentligen är och hur det fungerar. Hon gör ett tappert men misslyckat försök att förklara rollspelets värld för svenska folket. Boken är i sin helhet okej, men den når inte topp tre av de tidigare böckerna om Maria Wern.

Betyg: 5

Förlag: Nordstedt
Utgiven: 2012
Uppläsare: Marie Richardsson
Speltid: 9 h 51 min
Övrigt: Del 13 i serien om Maria Wern
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...