söndag 16 oktober 2011

Yrsa Sigurdarsðóttir - Det tredje tecknet


Jag har aldrig tidigare läst en isländsk författare (om man bortser från Snorre..) Ett mord har begåtts i Reykjavik, polisen har anhållit en person som sedan döms för mordet på den tyska studenten. Mordoffrets rika föräldrar tror inte på utredning utan tillsätter en egen utredare, som får i uppdrag att ta reda på sanningen. Den unga, isländska advokaten stöter snart på en hemlig asa sekt som utför blot och tillber hedna tron.

Uppläsaren gör ett bra bedrift i sitt uttalande av isländska språket. Jag reagerade bara på ett felaktigt uttal vilket är en bedrift med tanke på hur långa och invecklade många isländska ord kan vara. Boken är klart godkänd men inte något mer än en vanlig deckare med de klassiska momenten som alltid uppträder i en deckare. Jag hade hoppats att författaren skulle baka in mer av asatron och den isländska miljön, men jag blev tyvärr besviken. Jag kommer dock titta över Karlskogas bibliotek för att se om det finns någon mer ljudbok av författaren Sigurdardóttir.

Betyg: 5

Förlag: Damm förlag
Speltid: 12 h
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
Översättare: Ylva Hellerud
Utgiven: 2006
Författarland: Island
Övrigt:Pora Gudmundsdottir del 1
Genre: Thriller


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...