onsdag 20 juli 2011

Mats Strandberg - Cirkeln


De är de utvalda. Från början var de sju men de har redan förlorat en så nu återstår sex. Som utvald måste de bekämpa ondskan som hotar deras hemby. Samtidigt måste de kämpa mot händelser och upplevelser som tidigare gäckat deras liv och undvika att missbruka sina krafter. Inget av detta är lätt om man är sexton år och precis har börjat gymnasiet.

Jag är positivt överraskad av den här boken. Invasionen av recensioner har spridits mellan bloggar och jag har gjort mitt bästa att förbli neutral genom att inte läsa dem. Det ska nu bli intressant att titta runt om andra gillar Cirkeln lika mycket som jag.

Jag gillar att författarna har med fler än en karaktär i huvudrollen det gör att handlingen inte blir tråkig och att det blir lite av en utmaning för mig som läsare att hålla ordning på dem. Det är en samling mycket skiftande ungdomar som var och en har sina svårigheter och plågor. Handlingen är intressant och den skapar många frågor som jag antar kommer få svar i kommande delar. Boken innehåller en lagom dos av övernaturlighet och magi vilket borde passa dig som inte tidigare läst eller är särskilt förtjust i fantasy. Själv tycker jag det är för lite magi och alldeles för mycket tonårsbekymmer. Jag jobbar själv som lärare och anser att den miljö som beskrivs i boken mer passar in på högstadiet än gymnasiet. Med miljön menar jag mobbning och hur eleverna för övrigt beter sig i skolan.

Cirkeln är början på något fantastiskt inom svensk fantasy. Jag hoppas författarna lyckas leverera en lika bra fortsättning 2012.

Betyg: 8

Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 515
Utgiven: 2011
Författarland: Sverige
Övrigt: Del 1 i Cirkeltrilogin
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...