måndag 2 maj 2011

Jean M Auel - De målade grottornas land


Detaljrikedomen i berättelserna är makalösa. Jag försöker programmera hjärnan att registrera all nyttig fakta för framtida ändamål (scenario: om en katastrof skulle inträffa och jag skulle behöva leva av vad naturen ger). Jag känner dock att lärargenen i mitt inre slår ifrån och jag börjar fundera på hur Auel har tagit fram sin enorma databank kring växt och djurlivet. Kan man lite på att en växt verkligen har de egenskaper hon beskriver?
Jag skulle önska att språket i serien var mer utvecklat. Visserligen går det inte att återskapa ett förhistoriskt språk men det går att göra ett försök att rikta den mot en historisk tid. Goda exempel på detta är Chatrina Ingelman-Sunberg.
De målade grottornas land är en av de största tegelstenar jag gett mig in på. Jag skumläste de första 500 sidorna eftersom de var så enormt dåliga. Handlingen är inte intressant och inget lockade mig att läsa mer ingående. De första 500 sidorna går i en cykel: resa, sommarmöte, hälsa på folk, utforska grottor, prata om Aylas bedrifter och sedan börja om med allt i en enda evig cirkel. Efter sidan 500 börjar berättelsen äntligen bli intressant och de kommande 150 sidorna läses ingående. Dock har Auel mest riktat de sista kapitlen till att upprepa händelser i de tidigare böckerna och eftersom jag inte läst dem på länge så blir handlingen intressant. När jag läste böckerna på högstadiet var jag djupt fascinerade av miljön och rodnade djupt åt de intima scenerna. Antagligen har jag blivit tråkigt vuxen, för nu blir jag mest uttråkad och bläddrar till och med förbi sexet. Jag är också less på Aylas bedrifter och fantastiska förmåga att bara göra gott. Samtidigt har hon en så dålig självbild att hon inte ens vill titta på sin egen spegelbild. Har man umgåtts tillräckligt länge med människor som höjer upp ens förmåga, självförtroende och utseende så borde lite självkänsla växa fram.
Slutet är abrupt och många lösa trådar förblir stora frågetecken. Jag skulle gärna ha sett att Auel knöt ihop säcken mer.
Jag vill avslutningsvis ändå säga att Auel har gjort en enorm bedrift i serien om Aylas liv. Hon lyfter fram en fornhistoria inte många har återgett. Hon anpassar berättelsen till de korrekta geografiska områdena och väver in religion och samhällsliv i nya intressanta tolkningar.  Hon har gjort ett gediget forskningsarbete kring växters medicinska egenskaper, samt gett sin vinkel på människans upptäckt av livets skapelse.
Betyg: 4
Förlag: Bra böcker
Antal sidor: 668
Författarland: USA
Utgiven: 2011
Genre: roman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...