onsdag 25 maj 2011

Fredrik Lindblom - Röd skymning


Bokrecension
Röd skymning av Fredrik Lindblom (464 sidor)
Boken handlar om en flicka, Theresa, som när hennes familj dör blir omhändertagen av en general i armén. Flickan vill bli krigare precis som generalen så hon övar och blir skicklig med svärdet. När det blir krig följer hon med armén och jobbar sig uppåt. Sedan får hon svärdet som kallas ”Röd skymning” i sina händer och det ger ytterligare att kämpa för.

Boken är spännande, det händer saker hela tiden och alla är inte den person de säger att de är. Boken har bilder som jag tycker var bra då de hjälpte till att förklara hur det såg ut. Det finns också ett par kartor som visar hur landet ser ut och det gör att det blir lättare att förstå hur långa resor de gör och vilka de slåss mot.

Boken är ganska lätt att läsa, språket flyter på. Författaren beskriver bra och att en tjej har huvudrollen ger ett annat perspektiv än det jag är van vid. Ungefär från fjärde kapitlet var jag fast och enligt skalan på din sida ger jag den en 9 då jag ville läsa vidare hela tiden.
/Anton Wallbom

Röd skymning är författaren Fredrik Lindbloms debut och han marknadsförs som en svensk författare som skriver ungdomsböcker i en fantasymiljö. Illustrationen på boken omslag är makalöst vacker och trenden fortsätter inuti då Takkaya Leeladechakul har illustrerat fantastiska tolkningar av författarens berättelse. Boken pärm och kapitlens utformning påminner lite om den svenska versionen av Harry Potter. Tyvärr stannar mina positiva kommentarer kring boken här.

Jag har svårt att engagera mig i berättelsen om Therese liv och handlingar. Karaktärerna är svagt presenterade och många dödas av så fort att den inte går att bilda en individuell uppfattning. Jag inser att boken är riktad till ungdomar och att de kan få fram mer av berättelsen än vad jag kan prestera. Jag ber er därför att läsa Antons fantastiska recension en gång till.

Jag vill rikta ett tack till författaren som gav mig en signerad utgåva och sedan skickade ett mail till mig och Anton där han tackade för att vi recenserat boken på bloggen.
/Flygaren

Betyg: 5

Förlag: Ascentoria
Utgiven: 2010
Sidor: 464
Författarland: Sverige
Genre: ungdom, fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...