tisdag 19 april 2011

Robin Hobb - Ödets skepp


Del 3 och den sista om handlarfamiljerna och de magiska skeppen. Robin Hobbs serier hör mer eller mindre samman och bör läsas i följande ordning:
1.       Berättelsen om fjärrskådarna (4 böcker)
2.       Handelsmännen och de magiska skeppen (3)
3.       Den gyllene manne (3)
4.       Soldier Son Trilogy (ej utgiven på svenska)
Jag rekommenderar att hoppa över Solider son trilogin då den är kass.
5.       The rain wild chronicles (2)
I Ödets skepp vävs alla karaktärer och händelser samman, fokus läggs på draken Tintaglia. Den magnifika draken hjälper Bingestadsborna att blir av med sina fiender mot att de ska rädda och föra sjöormarna uppför regnfloden. På en utvald plats ska Tintaglia hjälpa ynglen att skapa sina kokonger så att de kan fyllas av förfädernas minnen och sedan kläckas till drakar.
Det känns sorligt att trilogin kring handelsfamiljerna är slut. Totalt täcker de ca 2400 sidor vilket gör att man blir engagerad i karaktärerna och händelserna. Det känns tråkigt att inte veta vad som hände sen, visserligen slutar allt lyckligt (lite för lyckligt för att vara bra), men det skapas många förväntningar och frågor. Tyvärr är det, vad jag läst, nya karaktärer i The rain wild chronicles, men kanske kommer några av mina frågor få ett svar.
Betyg: 7
Förlag: Natur och kultur
Sidor: 787
Författarland: USA
Utgiven: 2000
Originaltitel: Ship of destiny
Genre: fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...