lördag 9 april 2011

John Marsden - Imorgon när kriget kom


Vännerna Homer, Ellie, Lee, Kevin, Corrie, Fiona och Robyn beger sig ut i bushen för att campa. De beger sig mot platsen som kallas Helvetet och planerar att vara borta i en vecka. Under den första kvällen ser de flera, mystiska, svarta flygplan som flyger nära marken, utan ljus. Ellie och de andra tror bara att dessa tillhör festivalen som pågår i hemstaden Wirrawee.  När veckan är slut beger de sig tillbaka hem. Ellies hus är det första på hemresan. Hon inser direkt att något är fel då huset är övergivet och familjens hundar ligger döda på gården. De fortsätter färden och inser att alla människor i bygden saknas och att boskapen har lämnats åt sitt öde. Det omöjliga har hänt, Australien har invaderats av ett främmande land som tagit deras föräldrar och alla andra i staden som gisslan.
Jag gillar boken och rekommenderar den till tonåringar som tycker det är tråkigt att läsa. Handlingen är spännande och intressant. Ungdomarna är lämnade att bestämma och klara sig själva och får därmed växa upp betydligt snabbar än de själva tänkt. Roller formas och ledare träder fram. Författaren ger lika mycket pondus och utrymme till tjejer som killar. Författaren gör också en omöjlig berättelse (invasion av Australien) till en trovärdig handling och det är intressant att höra hur resterande delen av världen har reagerat på händelsen. I berättelsen framgår det inte vilket land som har invaderat. Den enda informationen är att de pratar ett främmande språk och att trupperna består både av tränade soldater och vanliga svensson.
Historien berättas i preteritum utifrån Ellies perspektiv. Det största problemet med ljudboken är att det är en kille, Björn Kjellman, som läser upp ifrån en tjejs perspektiv. Det är mycket förvirrande och jag får ständigt påminna mig själv om att Eliie är en tjej. Jag reagerar när Ellie berättar om sin första kyss med en kille och tror då att hon/han är homosexuell. I nästa sekund kommer jag ihåg att hon är en tjej. Jag försöker förstå hur förlaget har tänkt kring valet av uppläsare och jag har inte kommit fram till något bättre svar än att förlaget måste ha missat att Ellie är en tjej.
Boken är den första delen av sju i en serie. I april släpps filmen i Sverige. Jag vet inte om filmen enbart baseras på den första boken eller om det är en sammanslagning. Det som gör mig irriterad är att filmatiseringen verkar ha fått storhetsvansinne. Ungdomarnas handlingar har förstorats upp och temat verkar vara att allt ska smälla så högt som möjligt. Filmen skapar minisoldater av ungdomarna istället för tänkande och planerande individer, vars attentathandlingar inte tar stort utrymme i berättelsen.
Förlag: Bonnier audio
Orginaltitel: Tomorrow when the war began
Författarland: Australien
Speltid: 9 h
Uppläsare: Björn Kjellman
Utgiven: 2006
Genre: ungdom, skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...