söndag 17 april 2011

Dennis Lehane - Ett land i gryningen


Danny Coughlin är polis och han längtar till den dagen han ska bli befordrad till kommissarie och slippa patrulleringen på gatorna. När spanska sjukan når Boston drabbas många av Dannys kollegor av den dödliga sjukdomen. Många dör medan andra lider av svåra komplikationer att de inte kan fortsätta sina jobb. Ledningen inom polisen och de styrande i staden vägrar att betala ut ersättning till de drabbade familjerna eftersom sjukdomen inte erhållits i tjänsten. Danny börjar alltmer få upp ögonen för vilka orättvisor poliserna utsätts för. Deras löner ligger under svältgränsen och de sanitära förhållandena på stationerna är under all kritik. Den enda lösningen är tillslut att gå ut i strejk, men vem ska då skydda staden?
Luther Lawrence är afroamerikan och lever i de vitas värld. Trots att han är född i landet behandlas han utifrån sin hudfärg. Luther tycker livet är trist och han känner sig låst av sitt giftermål. När han hamnar i ett bråk som har dödlig utgång tvingas han fly från sin hemstad till Boston. Luthor och Dannys vägar möts och en varm vänskap växer fram mellan en svart och en vit man. En vänskap som inte passar in i Boston, USA i tiden efter första världskriget.  
Berättelsen i Ett land i gryningen är baserade på verkliga händelser ur staden Bostons historia. I boken beskrivs den stora melassfloden och polisstrejken. Händelsernas förlopp stämmer överens i ett jämförande med andra källor. Vissa av karaktärerna som finns nedskrivna i Bostons historia återges med sina riktiga namn medan andra som t.ex. Danny och Luthor är fiktiva och skapade av författaren. Lehane har också valt att väva in basebolls spelaren Babe Rute i verket.
Karaktärerna i boken saknar inledningen mål i livet vilket gör att tempo och utveckling saknas. Vid den tionde skivan börjar berättelserna fängsla mig ordentligt och jag njuter av en stor läsupplevelse. Ett land i gryningen är ingen positiv bok utan lyfter upp diskriminering, rasmotsättningar, kvinnans ringa värde, orättvisor och tragiska människoöden. Mina känslor under hela berättelsen växlar mellan ilska, förakt och medömkan. Snart 100 år har gått sedan den tid som Danny och Luther levde i och jag undrar om vi gjort några framsteg i de motsättningar som tas upp i boken.  
Betyg: 8
Förlag: Bonnier audio
Utgiven: 2008
Författarland: USA
Originaltitel: The given day/A country at dawn
Speltid: 25 h
Uppläsare: Reine Brynolfsson
Genre: Modern och samtida skönlitteratur

3 kommentarer:

  1. Jag var inte odelat positiv till den här boken men jag tänker ändå läsa övriga två böcker i trilogin.

    Jag har dock ingen aning om när del två förväntas komma ut, har du?

    SvaraRadera
  2. Hej Annika

    Jag visste inte att Ett land i gryningen var en del av en trilogi. Efter lite spaning har jag enbart hittat att Lehane sagt att det ska bli fler böcker men inget datum är satt.

    SvaraRadera
  3. Du borde lyssna på resten av Lehane, de böckerna är helt fantastiskt bra. Speciellt Kenzie-Gennaro böckerna.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...