söndag 27 februari 2011

Guillermo del Toro, Chuck Hogan - The fall

The Fall tar vid där The strain (Sv: Släktet) avslutades. New York har blivit infekterad av ett virus? där alla som blir bitna omvandlas till sliskiga vampyrer. Bakom denna pandemi står Mästaren, en av de 7 ursprungliga vampyrerna, som existerat sedan änglarna föll från himlen. Rykten säger att flygplan med smittan också har landat i London, Stockholm, Berlin, Paris, Rom, Madrid vilket gör att människosläktet står inför sin sista timme. Samtidigt kämpar dr. Goodweather och Abraham Setrakian med att döda mästaren och därmed stoppa smittan. Deras kamp är svår då människor omvandlas i en rasande fart och de få kvarvarande har svårt att tro på deras berättelse om vampyrer.

The fall innehåller den klassiska vampyrgenren med blod, äckel och död. Här existerar inte snygga och glittriga vampyrer som blir kära utan målet är bara att äta genom att döda. Jag gillar del 2 bättre än del 1. När jag läste den första boken mådde jag ständigt illa pga av alla ingående beskrivningar av de äckliga varelserna och deras blodlust. I The fall fokuserar berättelsen på spänningen och de redan etablerade karaktärerna. Spänningen, som sagt, är enorm och paniken stegrar för varje sida om människosläktet kan överleva denna farsot eller om vi är dömda att för alltid vandra i mörker. The fall är perfekt anpassad för den vita duken och jag tror inte det dröjer innan den landar på våra biografer.

Betyg: 7

Förlag: William Marrow and co
Sidor: 308
Författarland: Mexiko, USA
Utgiven: 2010
Genre: skräck, sfi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...