söndag 23 maj 2010

Conn Iggulden-Stäppens krigare

Uppläsare: Torsten Wahlund
Äntligen lite positiv överraskning. Jag gillar när en tveksam bok levererar!

Stäppens krigare är den första delen i en skönlitterär skildring av Djingis Khans liv. Den första delen kretar kring barndomen och den tuffa uppväxten familjen fick genomlida på den grymma stäppen i Mongoliet. Historien kretsar kring Temujin (tar sig senare namnet Djingis) är bara är 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska.

Historien fängslar, jag anar att den kan bli lite tråkig om man läser den som bok, men den är perfekt som ljudbok. Vägen till jobbet susar förbi och städning hemma är inte så tråkig. Berättelsens lockelse påminner mig lite om Arn-böckerna. Även om genren är olika är den historiska skildringen lockande och verklighetstrogen. Rekommenderas till alla som vill göra hushålls- eller trädgårdsarbetet roligare.

Betyg: 8

Humor: 0
Spänning: 3
Lärorik: 4
Kärlek: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...