onsdag 17 juni 2009

Magdalena Graaf, Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Många äro de biografer som står i bokhandlarens hylla av beryktade blondiner olika smakprov kan vara Paris Hilton, Carolina Gynning, Pamela Andersson, Victoria Silverstedt osv. Att jag började läsa Magdalena Graafs livshistoria berodde på att min syster rekommenderade den. Vad visste jag innan läsupplevelsen om Magdalena Graaf? Hon och systerns Hanna har fotats och synt i många semiporrtidningar, varit gift med Magnus Hedman och har med honom barnen Lancelot och Tristan (svårt att glömma namnen), mina kompisars prat om Let´s dance och framförallt sommarplågan "You got what I want" med andra ord det som står i skvaller pressen = Aftonbladet.
Det ska bli ett sant nöje att döda dig skildrar Magdalenas liv tillsammans med exmaken Jorma. Jorma misshandlar och psykiskt knäcker Magdalena under deras liv tillsammans. Hon får utstå slag, hot och ständigt höra vilken misslyckad hora hon är. Mitt i allt detta föds deras son Isak, som hjälper Magdalena att återfå livsgnistan. Hon tar hjälp av sin familj och flyr från Jorma och får nu istället kämpa mot myndigheter och ständiga dödshot från Jormas allierade.
Även om boken är mycket dåligt skriven så är den en stark skildring (likt Göm da) som gör att jag fastnar och vill veta hela berättelsen. Det enda jag inte kan förstå är hur föräldrarna tar kontakt med Jorma och efter lite omvändelse kallar honom sin förlorade son. Hur kan en mamma eller pappa förlåta och ta till sig en person som har slagit deras barn?

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...