torsdag 26 mars 2009

Roslund/Hellström, Edward Finigans upprättelse

WOW! En riktig överraskning. Min tidigare erfarenhet av båda dessa författare är från Box 21. Den boken gillar jag skarpt, men Edward Finnigans klart bättre. Framförallt för dig som är lärare och ska diskutera ämnen som dödstraff, en människas värde, amerikanska rättssystmet, deathrow osv.
Boken skapar en stämning där du pendlar mellan ilska, illamående och munterhet. Slutet tog mig totalt på sängen. Jag har aldrig varit med om en så oväntad vändning, även om den också fanns i Box 21.
Historien pendlar kring John Swartz som dömdes till döden vid 17 års ålder för ett mord han inte begått. Man får följa hans historia och framförallt en insyn i hur livet, väntan och slutet på deathrow upplevs.

Betyg: 8



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...