torsdag 12 mars 2009

Mary Shelley, Frankenstein

Oj, den gick snabbt. Mary Shelleys bok är ett bra smakprov på en liten bok med mycket fyllning. Jag börjar alltmer förstå hur Hollywood och dylika förstör bra böcker genom att antingen göra huvudpersonen till en superhjälte eller motsvarande superskurk. Sedan slänger man in lite action eller varför inte en komedi/parodi. Jag kan dra liknade paralleller till Dr Jekyll och Mr Hyde som jag nyligen läste. Shelleys Frankenstein är så långt borta från bioversionen att man undrar ifall manusskribenterna utgick från fel bok och istället läste Den gode, den onde och den fule eller något av Monte pyton.
Jag rekommenderar er att läsa denna lilla bok. Kanske på en kortare resa då jag vågar säga att den enbart tar 3-4 timmar att läsa. Den kanske inte är den mest spännande eller fantasifulla, men mycket charmig.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...