söndag 14 december 2008

Roslund/Hellström, Box 21

Jag hade hört mig för lite angående denna bok. Adjektiven var många: hemsk, tragisk, sorglig, grym, ondska m.m. För mig blev känslorna många, men den tydligaste var ilska.
Hur kan männsikor göra detta mot varandra.
Hur kan män utnytta kvinnor på detta sätt.
Hur kan människor tillåtta att detta existerar.
Hur kan en människa leva vidare efter att ha upplevt all denna ondska.
Box 21 handlar om Lydia som kommit till Sverige i förhoppning om att arbeta som städerska i en förmögen svensk familj. Genom falska lögner om bra lön och förmåner dras Lydia in i en grym tillvaro. I mer än fyra år är hon instängd i en lägenhet dit män kommer och utnyttjar henne sexuellt. Männen är många, upp emot 15 varje dag. Alla vill samma sak även om det sker på olika sätt ibland genom tortyr, ibland genom löften, ibland genom slag, ibland genom en fantasi. Denna bok skildrar Lydia, hennes liv och hennes kamp att slå tillbaka mot alla som gjort henne illa.
Den är hemsk, men måste läsas för att förstå och för att förhindra att det inträffar igen.

Betyg: 6



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...